«ΝΕΑ ΙΣΗΜΕΡΙΑ» Συνεργατική εικαστική εγκατάσταση των Χάρη Κοντοσφύρη – Γιώργου Πανταζή

By on 25/02/2016

ΝΕΑ ΙΣΗΜΕΡΙΑ

Συνεργατική εικαστική εγκατάσταση των Χάρη Κοντοσφύρη – Γιώργου Πανταζή και performance από τον Δημήτρη Ανδρεοσόπουλο στην Γκαλερί  Λόλα Νικολάου

25.02 – 26.03.2016

Εγκαίνια Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2016, 19.00 – 22.00

ΓΚΑΛΕΡΙ ΛΟΛΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ | Τσιμισκή 52, Θεσσαλονίκη

  1. t. +30 2310 240416, e-mail: [email protected]

lolanikolaougallery.blogspot.gr

Ένα ζωγραφικό ανάπτυγμα κομμένων λουλουδιών περιστρέφεται γύρω από μια γλυπτική εγκατάσταση σκύλων και μετατρέπει το χώρο σχηματικά και χρωματικά, σε τόπο προσδοκίας της αρχής και του τέλους. Τα χρωματικά έργα του αναπτύγματος αναδύουν μορφές και βιότοπους, με γνώμονα τη σχετικότητα των πραγμάτων, μέσα από αλληλένδετες και αλληλεπίπεδες   πινελιές χρώματος. Εμψυχωμένες τσιμεντένιες μορφές σκύλων διασπείρονται στο χώρο, υποψιάζοντας το θεατή για τo μεγάλης κλίμακας φαινόμενο της νέας Ισημερίας. Νούφαρα, καλάμια, λουλούδια, στήμονες ,φύλλα  και νερότοποι, σκηνογραφούν με τους φύλακες των αστεριών -τα τσιμεντένια σκυλιά του Νίκου Καρούζου- για να περιφρουρηθεί η τελευταία θυσιαστική πράξη του ανθρώπου, η προσφορά των ανθών ως θυσία, η οποία υπογράφει την πλαστικότητα, το ρυθμό και τη ζωή στη μουσική των χρωμάτων της φύσης, προσεγγίζοντας έτσι το πλήρες νόημα της θυσίας των λουλουδιών. Ίσως τα ίδια τα λουλούδια να γνωρίζουν αυτό το νόημα, δίνοντας το παράδειγμα στον άνθρωπο. Γιατί ορισμένα απολαμβάνουν το θάνατο, όπως τα άνθη της γιαπωνέζικης κερασιάς που παραδίδονται ελεύθερα στους ανέμους, σαν κοραλλένια σύννεφα που μοιάζουν να λένε : «Αντίο Άνοιξη! Περνάμε τώρα στην Αιωνιότητα!» Οι έννοιες του Μεταφορικού, του περιστροφικού και των σχετικών συμμετριών είναι οι συντονιστές στον κύκλο της εικαστικότητας, όπου μαζί με τα σκυλιά παίζουν γύρω από ζωγραφικούς κύβους, έτοιμους να χρησιμοποιηθούν για την ανοικοδόμηση της κάθε Νέας Ισημερίας που έχουμε όλοι στην ψυχή μας


20160221_131055 (1)

Στις 26 Μαρτίου στις 12 το μεσημέρι, ο performer  Δημήτρης Ανδρεοσόπουλος στη «Σαδιστική Άνοιξη», μια θεατρική τελετουργία, θα ολοκληρώσει την ισημερία μέσω μιας δυνητικά δημιουργικής θυσίας , ώστε μέσα από αυτή στο μέλλον, να μπορέσει να ξαναγεννηθεί .20160221_131055

Ίσως μια θυσία θα εξαγνίσει την σαδιστική άνοιξη και θα φέρει έναν δυνητικά ανθισμένο χειμώνα.

Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πε., Πα.: 12.00 – 20.00 / Τε., Σα.: 12.00 -15.00

20160221_131133

Γιώργος Πανταζής : Ζωγραφική εγκατάσταση (Τα αστέρια της γης)

Χάρης Κοντοσφύρης : γλυπτική εγκατάσταση (Οι φύλακες των αστεριών)

Δημήτρης Ανδρεοσόπουλος : Performance (Σαδιστική Άνοιξη)

Υποστήριξη : Φλώροι εικαστικοί και Εικαστική ​​​Πλατφόρμα Μακρύ Όχημα

Παραχώρηση επίπλων   Οικοset Νίτσου/ Φλώρινα20160221_131330

Η εικαστική σύνθεση του κόσμου ως αναθεωρητική βία

Ο εξαγνισμός του κόσμου τούτου

Ο θεατής που θα πλησιάσει απροετοίμαστος η με βιαστικό βλέμμα την ΝΕΑ ΙΣΗΜΕΡΙΑ θα διαπιστώσει ότι το ανοίκειο υπερτερεί του οικείου και το παράξενο και εντυπωσιακό δεν επαρκεί. Τα εξυπακουόμενα , τα συμφραζόμενα και οι συνδηλώσεις γύρω από το τίτλο είναι η προκάλυψη για την εικαστική ιχνηλάτιση που προτείνετε αποκαλυπτικά και βεβαρημένα μέσα από την συνεργατικότητα του Γιώργου Πανταζή και του Χαρη Κοντοσφύρη .Το συνεργατικό έργο ΝΕΑ ΙΣΗΜΕΡΙΑ ισχυρίζεστε ότι είναι εκείνη η περιοχή του βλέμματος που δεν σε κοιτάει και προτείνετε ως κριτική παραθέαση. Η αμφίκοπη κρίση των εικαστικών μέσα από την ίδια την απορροή του έργου πάνω σε ρομαντικά πρότυπα εννοούνται ως επανάληψη της μάταιης προσπάθειας το αποδοθεί το δημιούργημα στον δημιουργό, να ταυτιστεί ο κόσμος με το σύμπαν.Σημειώνετε εδώ ότι η Δυτική συνθήκη της οπτικής κατασκευής των έργων στά έργα τέχνης είναι παρά-θετικά ενώ στην βυζαντινή παράδοση είναι επί-θετική .Η θέαση του έργου αρχίζει με το στιγμιότυπο της καταστροφής του τοτεμικά κυβόσχημου αναθήματος λουλουδιών ζωγραφισμένου από το Γιώργο Πανταζή που έχουν μόλις πέσει και μια αγέλη τσιμεντένιων εμψυχωμένων σκύλων τα περιεργάζεται. Το φαινόμενο είναι τόσο έντονο που έχει αναδυθεί σε ορίζοντα ένα κουρνιαχτό από κομμένα προθυσιασμένα λουλούδια, ένα φαινόμενο κοσμικό και ταυτόχρονα υπερεαλιστικό γεμάτο αντιφατικούςτροπισμούς.Σχηματίζετε ένας λουλουδένιος ορίζοντας σε ανισοϋψή συνθήκη στην περίμετρο της κάτοψης του εκθεσιακού χώρου βοηθώντας στην συστολή και διαστολή του τοπίου που εξελίσσετε η εγκατάσταση. Φαντάζει όλο σαν μια λιτανεία του έσχατου και του κωμικού.Τα ανέμελα σκυλιά εξανρθρωπισμένα χαίρονται την απατηλότητα της καταστροφής,το εφήμερο του σταθερού, την εξάρθρωση του παλιού κάθετου βωμού,του θυσιαστηρίου τόσων λουλουδιών για την αγάπη και τον θάνατο.(Ο Α. Βαλαωρίτης) «Προς την υπό λαίλαπος δεινής κρημνισθείσαν στήλην… » βωμού ανθέων προς την κατεύθυνση της εισόδου των θεατών οι κύνες έχουν αρχίσει ένα παιχνίδι με τους κύβους.Πως αρχίζει άραγε ένα παιχνίδι; με μια καταστροφή; με μια δημιουργική καταστροφή; Το παιχνίδι είναι η δημιουργική πράξη ή η καταστροφή; Φτιάχνω ή ξαναφτιάχνω; Ποιώ ή δημιουργώ;Ο θεατής θα παρεμποδιστεί στην είσοδο του από την αγέλη των τσιμεντένιων σκύλων όπου ο ένας τον εντοπίζει (συνθήκη βλέπω σημαίνει βλέπομαι)και ο εισερχόμενος προσεκτικά εισδύει στην αγέλη και γίνεται συμμέτοχος στην ζωγραφικήυπερτοπικότητα που μόλις έχει εξελιχθεί με τον καταποντισμό του βωμού. Το ασύλληπτο γεγονός της ποιητικής δημιουργίας κατά την οποία αναπαριστάται το δράμα της πτώσης και η συνειδητοποίηση του μεγέθους του ανεξέλεγκτου στον άμετρο κόσμο της αυθεντικής δημιουργικότητας λειτουργεί φρακτικά , υποβαθμιστικά , μειωτικά και σαν παράδειγμα μιας μοναδικής ήττας του παρόντος από το παρελθόν. Η χρήση του βωμού ως χώρος τελετής καταργείτε.Η θυσία τόσων λουλουδιών αποτελεί ηρωικό παρελθόν, ένα έκπτωτο μνημείο της θλιβερής συντριβής των επιθυμιών που αποδεκάτιζε μυριάδες λουλούδια για την έκφραση μεταξύ των όντων.Οι εικαστικοί περιθωριοποιούν τους ίδιους μέσα από την συνεργατικότητα τους και μεταθέτουν το βάρος από την ατομική και βιογραφική ιδιαιτερότητα στο ίδιο το έργο ως άθλο ποιητικότητας αλληλεξάρτησης και σύμπραξης. Εδώ εμφανίζετε άλλη μια ιδιαιτερότητα όπου εικαστική δράση και καλαισθητικές διακρίσεις στην υποκείμενη αναπαράσταση του εγώ θα δημιουργήσουν υποχρεωτικά σχέσεις μεταξύ των υποκειμένων.Η ιστορία των τεχνών στο σύνολο τηςπροσωποποιείται σε τέτοιο βαθμό πού ο νέος δημιουργός αμύνεται στην διαρκή απειλή του ευνουχισμού ως απώλεια της δημιουργικότητας.Αντίθετα σε αυτή την σύμπραξη ο αλληγορικά πρόγονος προσφέρει όλους τους πρόδρομους του στο επίγονο νέο δημιουργό. Η ισχυροποίηση του ίδιου του έργου ΝΕΑ ΙΣΗΜΕΡΙΑ από τους δύο καλλιτέχνες όπου αντιμετωπίζουν από κοινού την ειρωνεία της πτώσης του βωμού αντιτιθέμενοι στον μαρασμό των ανεπικονίαστων ανθών, την παραμυθία μιας αγέλης σκύλων, μήπως λύκων, μήπως ανθρώπων; σαν παραθλάσεις και παραμορφώσεις όντων που αλληλοχωνεύονται για την αυθυπαρξία τους. Η έμφαση στις ενδοποιητικές και διυποκειμενικές σχέσεις υποβιβάζονται σε υφολογικές ομοιοτροπίες και θεματικές συγγένειες: Το χρωματικό ανάπτυγμα των σπαραγμένων λουλουδιών και η εξουδετερωμένη γκρίζα σκληρότητα των εμψυχωμένων σκυλιών στον κοπρισμένο χώρο ως χώρος αποχωρητηρίου ενδυναμώνει το ανοίκειο. Ο ναρκισσισμός των ανθέων, ημετατροπή του αθέατου σε θεατό  το πέρασμα της θυσίας στην αμφιλεγόμενη σωτηρία, η σχέση ανάμεσα στο οπτικό και το πραγματικό, η συνεχείς διαίρεση της ανασκευής, η μετανάστευση των ονείρων, το εφήμερο του ανεξίτηλου,και η αλμυρή γεύση της ομορφιάς συγκροτούν την ΝΕΑ ΙΣΗΜΕΡΙΑ. Το εικαστικό φαινόμενο της Ισημερίας ως χώρισμα και διαίρεση ανάμεσα σε δύο τόπους, την καθιστά αυτόματα ενεστώτα σημείο που δεσπόζει και γίνεται το βασικό χαρακτηριστικό της δημιουργίας. Σαν μια αρχαία βυζαντινή κλίμακα που αν παρέμβεις έστω και ελάχιστα στον ενεστώτα φθόγγο που χωρίζει στην μέση όλη την κλίμακα αλλάζει όλο το άκουσμα και τα μόρια ανάμεσα στις αποστάσεις των φθόγγων με αποτέλεσμα να δημιουργείτε αυτόματα μια ακουστική εξαίρεση με σκοπό την δημιουργία πολλαπλών νέων ακουστικών δρόμων χωρίς αυτοί να αποτελούν μέρος ενός κανόνα. Έτσι αν αποδεχθούμε την εξαίρεση στον κανόνα αποδεχόμαστε και την ίδια την ροή της ζωής. Αποδεχόμαστε πως η δημιουργικότητα είναι ζωντανή και δεν είναι κάτι ξερό που έχει μείνει προσκολλημένο σε μια θέση και μια οπτική.Επιπλέον στο σκηνικό της νέας Ισημερία το λουλούδι είναι λουλούδι και το σκυλί είναι σκυλί. Δεν συμβολίζει τίποτα παρά μόνο αυτό που είναι ως απάντηση σε έναν κόσμο και μια εποχή όπου θέλει να μην αποδεχόμαστε το είναι μας και να θέλουμε πάντα να λέμε κάτι παραπάνω , για να δείχνουμε ότι παλεύουμε να αλλάξει αυτός ο κόσμοςχωρίς να ξέρουμε ότι ο κόσμος και η φύση δεν έχει ανάγκη να αλλάξει, αλλά εμείς πρέπει να αλλάξουμε για χάρη της.Έτσι το μόνο σύμβολο είναι ο ίδιος ο θεατής ο οποίος βλέπει και βλέπεται από ταπεινές οπτικές αναπαραστάσεις που με ειλικρίνεια ζητάνε από τον θεατή να δει μέσα από το τίποτα τα πάντα.Και αν τελικά δει θα καταλάβει πως το καθετί περιθωριακό, εφήμερο, ξένο και κοινωνικά μη αποδεκτό μπορεί να αποτελέσει βασικό ζήτημα δημιουργικότητας Γιατί η φύση και ο κόσμος είναι αυτό που είναι, μια τοπική και υπερτοπική εξαίρεση.Αυτός ο ενοφθαλμισμός της μεταφυσικής εξαίρεσης στην ποιητική αισθητική λειτουργεί αναθεωρητικά , το νόημα απωθείται σε εκεινες τις συνθήκες του έργου που σχετικοποιούνται οι νοηματικές αντιστοιχίες και μεταβάλουν κάθε περιεχόμενο σε αποτέλεσμα σχέσεων και όχι απεικονίσεων η σημάνσεων. Αυτές οι σχέσεις είναι ερμηνευτικές. Ερμηνεία είναι ο τρόπος να διεκδικήσω την οικειοποίηση με κάτι ξένο που πάντα θεωρούσα δικό μου.Επίσης υπάρχει ένα ανυπέρβλητο στρίμωγμα της σκέψης γιατί επιστημολογικά εμπόδια και η πίστη σε ένα αισθητικό γνωστικισμό που ενώ αναζητεί το νόημα στις σχέσεις εντούτοις έχει αγκυροβολήσει σε κάποιο μυστικό ανώνυμο Νόημα της δημιουργίας (Υπερβατικής και καλλιτεχνικής) δηλαδή έναν αισθητικό σολιψισμό, αναγκάζουν τα αμφιλεγόμενα ζητήματα της ενδοεικονικότητας , της ερμηνείας και του κανόνα με έμφαση στην εξαίρεση ναλειτουργούν ως αμυντικές εκλογικεύσεις: οι εικόνες δεν έχουν νόημα παρά μόνο σε σχέση με άλλες εικόνες και ότι το εικαστικό νόημα απορρέει μόνο από την ερμηνεία των  εικόνων.Όμως αποτελεί απόφθεγμα ότι “Η ζωγραφική αρχίζει πάντα όταν κάποιος που πρόκειται να γίνει Ζωγράφος αντικρίζει μια ζωγραφιά”!Το νόημα είναι αποτέλεσμα της διαλεκτικής σχέσεις μεταξύ εικαστικών πραγματικοτήτων και θεατών. Συνεπώς το νόημα μιας εικόνας δεν είναι μια άλλη εικόνα αλλά μια άλλη εικόνα καθ’ αυτή, δηλαδή η διαφορετικότητα αυτής της  εικόνας. Είναι η απροσδιοριστία αυτής της διαφορετικότητας τόσο αντιφατική που αυτή η αντίφαση αξίζει να μεταμορφωθεί σε παραπαίουσα ταυτότητα. Μια αναφορική πλευρά όπου δεν αφήνει την εικόνα να γίνει απλώς εικόνα με την αναφορική πλευρά να είναι κρυμμένη και έμμεση ώστε να πετυχαίνουμε αναθεώρηση με προσδοκίες αγωνίας υπό την φροϊδική έννοια των “αγωνιωδών προσδοκιών””Με τα νούφαρα ο Μονέ έφτασε στα σύνορα της Αφαίρεσης.Αυτό το τολμηρό βήμα προκάλεσε στον Καντίνσκυ αρχικά έκπληξη, στη συνέχεια θαυμασμό και βρήκε τους τελευταίους μιμητές μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, στη δεύτερη γενιά των ζωγράφων της λυρικής Αφαίρεσης” ( Ζωρζ Πεγέ, Η ζωγραφική στο 19ο αιώνα εκδόσεις Νεφέλη, 1984)

Πανταζής Γιώργος – Χάρης Κοντοσφύρης

20160221_131711Ευχαριστούμε θερμά τους  Δημήτρη Ανδρεοσόπουλο,Χριστίνα Καλομενίδου , Θανάση Μπλιούμη , Αγάπη Μαντζιώρη, Μαριτάσα Τσιμπλάκη, Γιάννη Γουρζουλίδη, Γιάννη και Αγησίλαο Ρόμπολα, Μαρία Κωνσταντινοπούλου, Κατερίνα Καρούλια, Ηλία Μπαρκαλη , Θάνο Γιαπή, Νικολέτα Τσαντίκη Ειρήνη Πουλιάση και Φωτεινή Δαλκαβούκη

Έπεται συνέχεια!

Σχολιάστε αυτό το άρθρο!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: