Η λαογραφική-κοινωνική παράσταση «Ο Άσωτος Κουμπάρος» προέρχεται από την Commedia del’ Arte και από το Κουκλοθέατρο. Πρωτοπαίχτηκε στα χρόνια του πατρινού καραγκιοζοπαίχτη Δημήτρη Σαρδούνη ή Μίμαρου (1859-1912), με τον αρχικό τίτλο «Ο Καραγκιόζης και ο διάβολος Κουμπάρος» και καταξιώθηκε, κατόπιν, στο πάλκο των Ελλήνων καραγκιοζοπαιχτών, με το μεταγενέστερο τίτλο «Ο Άσωτος Οικογενειάρχης», από τον πατρινό διασκευαστή του έργου και συγγραφέα Ντίνο Μουρελάτο (1896-1982). Η επιλογή του τρίτου τίτλου «Ο Άσωτος Κουμπάρος» πηγάζει από τους δύο αρχικούς τίτλους και πιστεύουμε πως αποδίδει πιο εύστοχα την υπόθεση του έργου: Ο προσδιορισμός «άσωτος» δεν παραπέμπει στον παρασυρμένο οικογενειάρχη, αλλά στον ύποπτο κουμπάρο του. Από την άλλη, ο «κουμπάρος», ο οποίος αποδίδεται με τη μορφή του καλικάντζαρου, είναι «άσωτος», με τη σημασία όχι απλώς του διεφθαρμένου, αλλά κυρίως με την έννοια αυτού που δεν μπορεί να «σωθεί».
Η υπόθεση του έργου συνοψίζεται ως εξής:
Ο απελπισμένος μπατίρης Καραγκιόζης απειλείται με έξωση και λογομαχεί με τον τσιφούτη σπιτονοικοκύρη του. Ο τελευταίος λιποθυμά μέσα στην ένταση του καυγά και ο πλανεμένος Καραγκιόζης νομίζει πως τον σκότωσε. Κυνηγημένος από τις τύψεις, ο Καραγκιόζης βρίσκει συμπαραστάτη στο πρόσωπο ενός περίεργου γέρου. Ο γέρος συστήνεται ως «κουμπάρος» και προσπαθεί να παρασύρει, ακόμα περισσότερο, τον υπνωτισμένο Καραγκιόζη. Τελικά, το υποψήφιο θύμα γλιτώνει την ύστατη στιγμή χάρη σε ένα θαύμα και ο Καραγκιόζης καλείται να αντιμετωπίσει τον ύποπτο κουμπάρο…
ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 27 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2014
Στις 21.00
Στο Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Κοζάνης
Είσοδος Ελεύθερη
Παίζει ο Θωμάς Αγραφιώτης
*****
Το νεοελληνικό Θέατρο Σκιών, τέχνη καταξιωμένη και με πανάρχαιες καταβολές, αποτελεί έναν ανεκτίμητο πολιτιστικό θησαυρό του λαού μας και της ανθρωπότητας γενικότερα. Το «Μακεδονικό Θέατρο Σκιών», συνέχεια και προέκταση του «Θεάτρου Σκιών Κοζάνης», διασώζει και παρουσιάζει τις παραστάσεις του παραδοσιακού Καραγκιόζη, συνεχίζοντας έτσι τη μακρά παράδοση των παλιών μαστόρων της τέχνης, ενώ παράλληλα κινείται και στο χώρο της έντεχνης δημιουργίας