Με μια δυσεύρετη κινηματογραφική προσαρμογή του θρυλικού έργου του Ζαν Ζιροντού «Η τρελή του Σαγιό» (The Madwoman of Chaillot-1969), συνεχίζει ο Φιλοπρόοδος Σύλλογος Κοζάνης τις χειμερινές κινηματογραφικές του προβολές, αυτή τη Δευτέρα 18-4-2016, ώρα 10:00 μ.μ., στην επάνω αίθουσα του κινηματοθεατρου «Ολύμπιον». Ταινία ιδιαίτερα επίκαιρη, σε σκηνοθεσία του Μπράιαν Φορμπς και με ένα μοναδικό καστ που απαρτίζεται από τους Κάθριν Χέπμπορν, Γιούλ Μπρίνερ, Ντάνι Κέι, Τζουλιέτα Μασίνα, Ρίτσαρντ Τσάμπερλαιν, Σαρλ Μπουαγιέ, Πολ Χένραιντ, Νανέτ Νιούμαν, Όσκαρ Χομόλκα, Έντιθ Έβανς, Ντόναλντ Πλέσανς, Μάργκαρετ Λέιγκτον, Τζον Γκάβιν.
Στο Σαγιό, κεντρική συνοικία του Παρισιού, η Ορελί, μια εκκεντρική και αλαφροΐσκιωτη μεγαλοκυρία, είναι το “καλό πνεύμα” της συνοικίας. Λύνει τα μικροπροβλήματα, σκορπίζει ζωή και χαμόγελο και προστατεύει τη γειτονιά από τους κακούς ανθρώπους. Μια μέρα, πέφτει στην αντίληψή της ότι πλούσιοι μεγαλοκαρχαρίες ετοιμάζονται να ξεθεμελιώσουν τη συνοικία αναζητώντας πετρέλαιο που υποτίθεται ότι υπάρχει στο υπέδαφος του Παρισιού. Κι αυτή, εκμεταλλευόμενη την απληστία τους, αναλαμβάνει να τους εξαφανίσει, ώστε να πάψουν να απειλούν τον κόσμο της.
Διασκευή στο σινεμά ενός από τα πιο εντυπωσιακά και αβανταδόρικα έργα του Ζαν Ζιροντού, που γράφτηκε το 1943 και πρωτοανέβηκε στο θέατρο στο Παρίσι το 1945.Στο Μπρόντγουει ανέβηκε το 1948 κάνοντας 368 παραστάσεις, ενώ στην Ελλάδα το 1966 με πρώτη διδάξασα την μεγάλη μας Κατίνα Παξινού. Ήταν το τελευταίο έργο του σημαντικού συγγραφέα, που δεν πρόλαβε να το δει στη σκηνή, καθώς πέθανε το 1944. Γραμμένο σε μια δύσκολη περίοδο για τη Γαλλία αλλά και για την Ευρώπη γενικότερα, με την επικράτηση του Γερμανικού φασισμού, το έργο είναι στην ουσία ένα παραμύθι με έντονη πολιτική και κοινωνική κριτική. Τη μεταφορά του στο σινεμά ανέλαβε ο αξιόλογος Βρετανός ηθοποιός και σκηνοθέτης Μπράιαν Φορμπς (King Rat-1965, The Stepford Wives-1975) μετά την αποχώρηση του Τζον Χιούστον λίγες μέρες πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Η αρχική επιλογή ήταν ο Νόρμαν Τζούισον όταν το 1964 είχε αναγγελθεί η έναρξη των γυρισμάτων.
Μια πλειάδα σπουδαίων ηθοποιών απαρτίζει το καστ της ταινίας. Για το ρόλο της Τζόζεφιν, υποψήφια αρχικά ήταν η δική μας Ειρήνη Παπά, που όμως απέρριψε το ρόλο που ανέλαβε τελικά η Έντιθ Έβανς, ενώ για τη Γκάμπριελ η Σιμόν Σινιορέ, που τελικά υποδύθηκε η Τζουλιέτα Μασίνα. Ο Ντάνι Κέι σε έναν εντελώς διαφορετικό ρόλο από ότι τον έχουμε συνηθίσει, πραγματοποιεί την τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση. Στον κεντρικό ρόλο της Ορελί, η ανεπανάληπτη Κάθριν Χέπμπορν πραγματοποιεί άλλο ένα ρεσιτάλ ερμηνείας. Ο Φορμπς, μένει πιστός στο θεατρικό κείμενο του 43, δημιουργώντας ένα αξιοπρόσεκτο κατηγορητήριο εναντίον της ανθρώπινης επιπολαιότητας της σύγχρονης εποχής και της ανθρώπινης απληστίας των ανθρώπων που καταλαμβάνουν θέσεις εξουσίας, ωστόσο, κάνει και μια νύξη στις φοιτητικές εξεγέρσεις και διαδηλώσεις που σημάδεψαν τη Γαλλία στα τέλη της 10ετίας του 60 και όχι μόνο. Έτσι στην ταινία βλέπουμε να θίγονται αρκετά θέματα ταμπού, όχι μόνο για την εποχή εκείνη αλλά και για σήμερα, όπως η αστυνομική καταστολή από την εξουσία προς τους εξεγερμένους , η χρήση της τηλεόρασης ως μέσο παρακολούθησης και εξολόθρευσης των μαζών, η χρήση της θρησκείας ως μέσο χειραγώγησης κλπ. Δυστυχώς, η ταινία παρά το πολυπληθές καστ και τον πλούτο της παραγωγής, δεν πήρε ιδιαίτερα καλές κριτικές, ούτε γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία, προφανώς γιατί δεν κρύβει τις θεατρικές της καταβολές, ωστόσο η σημερινή επικαιρότητα την καθιστά διαχρονική.
Αυτή τη Δευτέρα 18 Απριλίου και ώρα 10 το βράδυ στην επάνω αίθουσα
του Κιν/φου «ΟΛΥΜΠΙΟΝ»
Γενική είσοδος 3 ευρώ.