ΠΑΥΛΟΣ
ΕΛΕΩ ΘΕΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΤΗΣ ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΣΕΡΒΙΩΝ ΚΑΙ ΚΟΖΑΝΗΣ
Προς τους Εντιμωτάτους Άρχοντας,
τον ευαγή και ευσεβή Κλήρον
και τον αγιόλεκτον Λαόν της καθ’ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως
ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΓΚΛΙΟΣ
ΕΠΙ ΤΗ ΖΩΗΦΟΡΩ ΑΝΑΣΤΑΣΕΙ
ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
«Καθαρθώμεν τας αισθήσεις, και οψόμεθα, τω απροσίτω φωτί της Αναστάσεως……»
Τέκνα μου εν Κυρίω αγαπητά, ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Η Ανάστασις του θεανθρώπου Ιησού είναι γεγονός! Το Πάθος Του επέρασεν, προηγηθείσης της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η οποία είναι περίοδος κατ’ εξοχήν αγώνων πνευματικών και αθλήσεων, με πνευματικούς προπονητάς μας τους Αγίους της Εκκλησίας μας, με παρηγορίαν και προστασίαν την Παναγίαν Μητέρα μας, την Σωτήρα όλου του κόσμου και υπερμάχου Στρατηγού του Έθνους μας και τον Τίμιον Σταυρόν του Κυρίου μας, το ακαταμάχητον «όπλον κατά του διαβόλου»!
Η Αγιωτάτη μας Εκκλησία μας προσεκάλεσεν με την μητρικήν της αγάπην, να λάβωμεν φως εκ του ανεσπέρου φωτός: «Δεύτε λάβετε φως εκ του ανεσπέρου φωτός…». Και ελάβαμεν!
Ποίος, όμως, είναι το ανέσπερον φως, λαμπροφορεμένε λαέ του Θεού και περιούσιε;
Είναι ο Αναστάς Ιησούς! Το «φως, το εκ φωτός», το «φως το ανέσπερον», το «φως το Μέγα» κατά την Αγίαν Γραφήν και τους Αγίους και Θεοφόρους Πατέρας της Αγιωτάτης μας Εκκλησίας˙ «φως ελήλυθεν εις τον κόσμον» (Ιω. 3, 19), «ίνα φωτίση τους εν σκότει καθημένους»! (τροπάριον Εσπερινού Θεοφανείων).
Έρχεται, όμως, επιτακτικόν το ερώτημα: είναι δυνατόν να ίδωμεν, να βιώσωμεν αυτό το θείον και «ανέσπερον φως»; Και αν ναι, πως; και με ποίον τρόπον και με ποία εφόδια;
Ο κάθε άνθρωπος, αδελφοί μου, είναι ψυχοσωματική οντότης! Επλάσθη «κατ’ εικόνα Θεού». Και όπως το σώμα απολαμβάνη το αγαθόν της υγείας μετ’ επιμελείας των ιατρών και των φαρμάκων, έτσι και η ψυχή, δια να φθάση εις το «καθ’ ομοίωσιν», ήτοι εις την αγιότητα, να απολαμβάνη δηλαδή την πνευματικήν της υγείαν και την κατά Χριστόν αύξησιν, χρειάζεται την μετ’ επιστήμης χρήσιν των πνευματικών εκείνων στοιχείων, τα οποία την καθαρίζουν απ’ όλα τα ψυχοκτόνα μικρόβια, που σπέρνει ο διάβολος και η αμαρτία.
Θεραπευομένη, λοιπόν, η ψυχή δια του Μυστηρίου της θείας και ιεράς εξομολογήσεως και προκόπτουσα δια της μετανοίας και της ταπεινώσεως, γίνεται φως! Η κάθαρσις των αισθήσεων προσελκύει το «φως», δηλαδή τον Χριστόν. Με αποτέλεσμα, αδελφοί, μου, όταν απαγγέλωμεν το «Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι..», όντως να θεώμεθα «εν ταις καρδίαις ημών» το φως της Αναστάσεως και εκείθεν να οδηγούμεθα εις την θέωσιν, κατά το τρίπτυχον των Πατέρων της Εκκλησίας μας «κάθαρσις, φωτισμός, θέωσις».
Η Ανάστασις του Σωτήρος Χριστού δεν είναι ένα γεγονός μέσα εις την ιστορίαν της ανθρωπότητος! Είναι το μοναδικόν και ανεπανάληπτον εν χρόνω. Όμως υπερβαίνει τον χρόνον, αφού αυτού του γεγονότος αιτία είναι ο άχρονος και επέκεινα του χρόνου Ιησούς!
Η νύκτα της Αναστάσεως μαρτυρεί, πως ο Χριστός είναι ζωντανός! Είναι μαζί μας! Διότι μας υιοθέτησεν και μας εξαγόρασεν από το κράτος του διαβόλου «δια του τιμίου αυτού αίματος, δια της Σταυρικής Του θυσίας»!
Η Ανάστασις του Κυρίου μας Ιησού αποτελεί την μεγαλυτέραν εορτήν της Ορθοδοξίας μας. Ο κενός τάφος του Κυρίου μας αναβλύζει την συγνώμην˙ «συγνώμη εκ του τάφου ανέτειλεν». Προσφέρει την χαράν και την ειρήνην˙ «χαίρεται» και «ειρήνη υμίν» είναι οι πρώτοι χαιρετισμοί του Αναστάντος Χριστού. Διατρανώνει την συντριβήν του θανάτου˙ «θανάτου εορτάζομεν νέκρωσιν, Αδου την καθαίρεσιν».
Ας μη μείνωμεν, λοιπόν, αδελφοί μου, έξω απ’ αυτήν την εορτήν, την παγκόσμιον εορτήν της Αναστάσεως! Ας προσεγγγίσωμεν με τα μάτια της ψυχής μας τούτο το μέγα γεγονός, αφού δι’ ημάς τούτο γέγονεν!
Εισέλθετε, λοιπόν, πάντες εις την χαράν του Κυρίου μας!
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
τέκνα μου αγαπητά, «τέκνα φωτόμορφα της Εκκλησίας»!
Μετά πατρικών ευχών και αγάπης
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο ΣΕΡΒΙΩΝ ΚΑΙ ΚΟΖΑΝΗΣ ΠΑΥΛΟΣ