ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΡΥΜΟΥ ΠΡΕΣΠΩΝ
9η ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΠΡΕΣΠΕΣ Επιστημονικός Υπεύθυνος: Γιάννης Ζιώγας, επίκουρος καθηγητής ΤΕΕΤ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕIΑ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΠΡΕΣΠΕΣ 2015-16
ΟΙ ΡΟΕΣ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΩΝ Η κυριαρχία του νερού ως πνευματικής ύλης
Το πλεούμενο του κέδρου μια υλοποίηση ιδέας και συντονισμός του Ιάκωβου Ρήγου, συντονισμός κατασκευής Κυριάκος Ηλιάδης, Πρέσπες Οκτώβριος 2015-16
Διαδικασία Δεκεμβρίου 2015
26 έως 28 Δεκεμβρίου 2016
Ηδιαδικασία της ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕIΑΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΠΡΕΣΠΕΣ 2015-16 θα συνεχίσει το Δεκέμβριο 2015 με μια συνάντηση τριών ημερών. Η συνάντηση θα δώσει τη δυνατότητα να πραγματοποιηθούν μια σειρά εικαστικών δράσεων που θα διερευνούν περεταίρω τη δυναμική τηςΠΟΡΕIΑΣ, και θα προετοιμάζουν την επόμενη φάση της ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕIΑΣ μέχρι τον ερχόμενο Οκτώβριο 2016 οπότε και θα ολοκληρωθεί η τωρινή ενότητα που διερευνά την έννοα της μεταβλητότητας μέσα από το νερό. Ταυτόχρονα θα αποτελέσει μια ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων και ιδεών για τις δυνατότητες μιας τέτοιας εικαστικής διαδικασίας στο σύγχρονο πολιτιστικό και κοινωνικό πλαίσιο.
Τους προηγούμενους μήνες έχει διερευνηθεί η διάσταση του υδάτινου στοιχείου τόσο σε αστικές περιοχές (Δενδροπόταμος) όσο και στην ύπαιθρο (Καϊμακτσαλάν, Βέρνον, Πρέσπες). Μέσα από τις ροές του νερού σε μέρη αστικά και στα βουνά και της λίμνες της περιοχής της Φλώρινας έχει μετασχηματιστεί η κίνηση του σώματος μέσα στη φύση. Το σώμα αναζητεί οχήματα που θα του επιτρέψουν να πραγματοποιήσει τις επιθυμητές μεταβάσεις. Ένα τέτοιο όχημα κατασκευάστηκε από ένα κλαδί κέδρου της περιοχής μετά από μια ιδέα/συντονισμό του αρχιτέκτονα Ιάκωβου Ρήγου, υπό τον συντονισμό της υλοποίησης του εκπαιδευόμενου Κυριάκου Ηλιάδη και ομάδας φοιτητών/τριων του ΤΕΕΤ.
Η διαδικασία του Δεκεμβρίου έχει ως σκοπό:
-Τη δημιουργία εικαστικών έργων από του συμμετέχοντες με τη θεματική του νερού μέσα στο ιδιαίτερο περιβάλλον των λιμνών των Πρεσπών την περίοδο του χειμώνα
-Το στοχασμό πάνω στα έργα που υλοποιήθηκαν, τις ιδέες που αντηλλάγησαν και τις διαδικασίες που υλοποιήθηκαν την περίοδο από την έναρξη της διαδικασίας ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕIΑΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΠΡΕΣΠΕΣ 2015-16 έως τώρα (Φεβρουάριος έως Δεκέμβριος 2015)
-Την παρακολούθηση διαλέξεων και δράσεων από τους φιλοξενούμενους καλλιτέχνες και θεωρητικούς με βάση τη θεματική του νερού αλλά και ευρύτερα.
-Το σχεδιασμό της επόμενης περιόδου μέχρι την ολοκλήρωση της Πορείας 2015-16 τον Οκτώβριο
2016.
Ηδιαδικασία αποτελεί μια συνεργασία του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Πρεσπών (ΦΔΕΔ Πρεσπών) και του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας (ΤΕΕΤ/ΠΔΜ)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 26 έως 28 Δεκεμβρίου 2015
Την αναφορά, γενικότερα, στο υγρό στοιχείο τη συναντάμε συχνά στην προσωκρατική φιλοσοφία, και κυρίως στον Θαλή, που πίστευε ότι το ύδωρ είναι η αρχή των πάντων. Η αρχαία μυθολογία, έχει πολλούς και ωραίους μύθους σχετικά με λίμνες και ποτάμια. Σε έναν τόπο όπου κυριαρχεί το υγρό στοιχείο, όπου νερά τρέχουν, κυλούν και γονιμοποιούν τη γη, τα ποτάμια τα πέλαγα, οι θάλασσες έγιναν θεοί, συνδέοντας το ιερό με την καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Μια τέτοια έννοια θείας επιφάνειας διατήρησε διαχρονικά τη συμβολική του υγρού στοιχείου, που συνδέθηκε επιπλέον με μια απόκρυφη μυστική ενόραση, αφού το υγρό στοιχείο είναι (στην φυσική του φαινομενικότητα) εκείνο που συνδέει το χθόνιο με το υποχθόνιο, ενώ ο ποταμός έγινε μυθολογικά το πέρασμα από το εγκόσμιο στο επέκεινα, και η θάλασσα, θεολογικά, το σημείο όπου συγκλίνουν όλα τα ποτάμια (όλοι οι «δρόμοι της ζωής»). Ήδη, η ηρακλείτεια μεταφορά του ποταμού εξεικονίζει την ασυνέπεια κα την ασυνάφεια που χαρακτηρίζουν τη σχέση ανθρώπου και ιστορίας, καθώς και το ασύμπτωτο του φαίνεσθαι και του είναι. Όλα αλλάζουν παραμένοντας τα ίδια, και όλα διατηρούν την ταυτότητά τους μεταβαλλόμενα απεριόριστα. Η εικόνα του υγρού στοιχείου ως η απόλυτη ασυμμετρία μορφής και περιεχομένου ανακαλεί στην πραγματικότητα το ζήτημα της «μεταμόρφωσης» μέσα στο χρόνο, το ανερμήνευτο του πλέγματος που παράγει τις οντολογικές του σημασιοδοτήσεις.
Ειρήνη Σταματοπούλου, Ο Κανόνας του Παιχνιδιού, Αιγόκερως, Αθήνα, 2015, σ. 176-177
Σάββατο 26 Δεκεμβρίου (άφιξη)
9:00-14:00:
Εργασία σε κατασκευές και έργα που σχετίζονται με τη θεματική της χρονιάς
15:00-19:00: Ανασυγκρότηση
19:00-21:00: Ομαδική κριτική/διαλέξεις
Κυριακή 27 Δεκεμβρίου
9:00-14:00:
Εργασία σε κατασκευές και έργα που σχετίζονται με τη θεματική της χρονιάς
14:00-16:00
Ανάπαυλα
16:00-20:00
Διαδικασία διαλέξεων (οι διαλέξεις θα πραγματοποιηθoύν στο Θεματικό Κέντρο Πύλης του Φορέα
Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Πρεσπών)
16:00
Χαιρετισμοί
16:15-16:45
Νάντια Χατζημητράγκα: Το φυσικό περιβάλλον ως πεδίο έρευνας και νέων αναζητήσεων της εικαστικής ψηφιακής δημιουργίας
16:45-17:15
Παντελής Σουμελίδης: Η διπλή φύση του νερού
17:15-17:35
Διάλειμμα
17:35-18:05
Μανώλης Κασιμάτης: Επικοινωνώντας στους τόπους εξορίας του Αιγαίου το 1945-55
18:05-19:05
Γιάννης Ζιώγας: Η βία των εικόνων
19:05-19:20
Διάλειμμα
19:20-20:30
Συζήτηση για την προοπτική της Εικαστικής Πορείας ως καλλιτεχνικής διαδικασίας
Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου
10:00-14:00
Διαδικασία διαλέξεων Διαδικασία διαλέξεων (οι διαλέξεις θα πραγματοποιηθoύν στο Θεματικό
Κέντρο Πύλης του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Πρεσπών)
10:00-10:30
Κική Στούμπου, Λεωνίδας Γκέλος:
Παρουσίαση της διαδικασίας της Εικαστικής Πορείας 2015-16 στην μέχρι τώρα εξέλιξή της.
10:30-11:00
Νίκος Πατσαβός, Βασίλης Τσεσμετζής:
Το νερό ως η απόλυτη αντιτεκτονική
11:00-11:30
Θοδωρής Νικολάου:
Φωτογραφικό Οδοιπορικό στα Βαλκάνια
11:30-12:00
Διάλειμμα
12:00-12:30
Σοφία Κυριακού:
Παρουσίαση μιας διαδικασίας στη λίμνη των Πρεσπών
12:30-13:00
Βασίλης Φιοραβάντες, Χρυσούλα Μήτρακα, Ελένη Κώνστα: Παρουσίαση του blog Νέα Κριτική Θεωρία και Πράξη
12:30-14:00
Συζήτηση για την προοπτική της Εικαστικής Πορείας ως καλλιτεχνικής διαδικασίας
14:00-16:00
Ανάπαυλα
16:00-20:00:
Εργασία σε κατασκευές και έργα που σχετίζονται με τη θεματική της χρονιάς
Τρίτη 29 Δεκεμβρίου
9:00-14:00: Ανασυγκρότηση, καθαρισμός του χώρου, αναχώρηση μετά τις 14:00
Συμμετέχοντες επισκέπτες καλλιτέχνες/θεωρητικοί
Ιωάννα Ασσάνη, ζωγράφος
Λεωνίδας Γκέλος, εικαστικός καλλιτέχνης
Γιάννης Δαϊκόπουλος, περιηγητής της φύσης
Φίλιππος Καλαμάρας, γλύπτης, ΤΕΕΤ
Μανώλης Κασιμάτης, φωτογράφος
Σοφία Κυριακού, εικαστική καλλιτέχνης
Συμεών Κώτσου, φωτογράφος/κριτικός εικόνας
Ελένη Κώνστα, υπ. Διδάκτωρ, Τμήμα Πλαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Παν. Ιωαννίνων
Χρυσούλα Μήτρακα, υπ. διδάκτωρ, ΠΤΔΕ, Παν. Αιγαίου
Θοδωρής Νικολάου, φωτογράφος
Νίκος Πατσαβός, αρχιτέκτων
Παντελής Σουμελίδης, φωτογράφος
Νικολέτα Σιώμου, ηθοποιός
Κική Στούμπου, εικαστική καλλιτέχνης
Βασίλης Τσεσμετζής, αρχιτέκτων
Βασίλης Φιοραβάντες, καθηγητής, ΤΠΔΕ Ρόδου, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Νάντια Χατζημητράγκα, εικαστική καλλιτέχνης
POLY_MORFωN, Φωτογραφική ομάδα
Σχηματίζοντας το έργο του Αλέξανδρου Τσαντίδη, Οκτώβριος 2015-16, Πρέσπες
Η 9η Εικαστική Πορεία/Δεκέμβριος 2015 θα πραγματοποιηθεί το διάστημα Σάββατο 26 Δεκεμβρίου έως τη Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2015 (όσοι/ες επιθυμούν μπορούν να παραμείνουν στο Σταθμό μέχρι τις 3 Ιανουαρίου).
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΡΥΜΟΥ ΠΡΕΣΠΩΝ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΠΡΕΣΠΕΣ2015-16 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ
(Δεκέμβριος 2015, Πρέσπες Ψαράδες)
ΟΙ ΡΟΕΣ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΩΝ Η κυριαρχία του νερού ως πνευματικής ύλης
Καλλιτεχνικός/Επιστημονικός
Υπεύθυνος: Γιάννης Ζιώγας,
Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΕΤ
Διαβαίνοντας το Ρέμα του Φλώρου
ΠΕΤΡΟΣ ΑΛΜΠΑΝΗΣ
Πολιτικός Μηχανικός, ΔΠΘ, με μεταπτυχιακό στη Δημιουργική Γραφή από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, θέμα πτυχιακής «Συγκριτική εξέταση της αφηγηματικής λειτουργίας στη λογοτεχνία και στον κινηματογράφο». Συντονιστής της μόνιμης επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΔΜ για θέματα πολιτισμού, διαχειριστής της online επικοινωνίας και προβολή των δράσεων του TEE/ΤΔΜ και εκτενή εμπειρία στη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων (υπεύθυνος συντονισμού επί χρόνια για τις Γιορτές της Γης στη Βλάστη). Συντάκτης και τακτικός συνεργάτης εντύπων σε θέματα κριτικής κινηματογράφου. Μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ορειβατών στην Κοζάνη.
ΙΩΑΝΝΑ ΑΣΣΑΝΗ
Ζωγράφος
Αθήνα 1963. ΑΣΚΤΘ (1985-90). Έγραψε-σκηνοθέτησε για το μαθητικό θέατρο: 2004, Τα Πάθη /2005, 9
Μουσικές Ζωγραφιές -Β΄Βραβείο-11οι Π.Κ.Α.Σ.Μ.Θ /2007, Όνειρα Εικονικής Πραγματικότητας /2006, Οι κατακόμβες του Μισράιμ, M. Ente -Β΄ Βραβείο-12οι Π.Κ.Α.Σ.Μ.Θ /2010, Μονόπρακτο για τρεις γυναίκες,
Ανδρονίκη Γωγοπούλου και Κόσμοι Παράλληλοι. Ομαδικές εκθέσεις: 2004: 99+1 Εικαστικοί, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θες/νίκη /2013: Σχεδιασμοί και Προγράμματα Υλοποίησης, επιμ. Εμ. Μαυρομάτης, art video ”ΟΔΟΙ”, Dialogues /Διάλογοι 1989-1995: Σύγχρονοι Έλληνες και Γάλλοι καλλιτέχνες στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, επιμ. Εμ. Μαυρομμάτης, /2014: Εντός \ Εκτός Εαυτού,
επιμ. Β. Βαγενού, art video ”Ιχνηλάτης”, Booze Cooperativa, /2015: Art Athina, ομάδα Αυτοβιογραφικά Συστήματα, επιμ. Εμ. Μαυρομμάτης, βιντεοεγκατάσταση Όψεις-Views. Ατομικές εκθέσεις: 2013,
Επεξηγηματικές Εικόνες, επιμ. Ε. Κοκκίνη Καπλάνη, Βαφοπούλειο Π.Κ Θες/νίκη /2015 Καμπυλότητες /
Curvatures, επιμ. Εμ. Μαυρομμάτης, Propaganda Rollin store. Co, /2015, Transitions / Μεταβάσεις, Γαλλικό Ινστιτούτο Θες/νίκης, επιμ. Ε. Μαυρομμάτης, Επεξηγηματικές εικόνες-Ακολουθίες και Παραπομπές, επιμ. Ε. Μαυρομμάτης, Κέντρο Τεχνών Δήμου