Προσωπικά, έκανα το εμβόλιο, όπως και η έφηβος κόρη μου, έχοντας βέβαια τις επιφυλάξεις μου, αλλά θεωρώντας τον εμβολιασμό Πράξη Ευθύνης. Έκανα λοιπόν τον σταυρό μου και προχώρησα. Απορούσα με τους αρνητές, μη κατανοώντας τη λογική τους. Προσπάθησα λοιπόν να καταγράψω κάποια επιχειρήματά τους και να τα κρίνω βάσει λογικής.
- «Το εμβόλιο δεν είναι δοκιμασμένο, ώστε υπάρχει φόβος για ανεπιθύμητες παρενέργειες στο μέλλον». Σωστά, αλλά, αν νοσήσει κανείς, μπορεί να πεθάνει ή να έχει σοβαρά προβλήματα. Αν δεν υπήρχε το εμβόλιο θα υπήρχαν εκατόμβες νεκρών.
- «Ορισμένοι πέθαναν από τη χρήση του εμβολίου ή εμφάνισαν θρομβώσεις». Τι θα πάθαιναν όμως οι ίδιοι, αν μολύνονταν με τον ιό; Επίσης, πόσα είναι τα θύματα του ιού και πόσα θα ήταν χωρίς τα εμβόλια; Όσον αφορά αυτούς που έχουν υποκείμενο νόσημα, προφανώς πρέπει να συμβουλευτούν τον γιατρό τους.
- «Οι περισσότεροι περνούν την ασθένεια ήπια». Χιλιάδες όμως είναι και αυτοί που πέθαναν στη χώρα, ταλαιπωρήθηκαν, καταβλήθηκαν σωματικά και ψυχικά, ενώ άλλοι πιθανότατα να εμφανίσουν μόνιμα προβλήματα, άμεσα ή και στο μέλλον.
- «Δεν κάνω το εμβόλιο, διότι έχω περιορισμένες επαφές, φορώ τη μάσκα και προσέχω». Η μόλυνση όμως μπορεί να έρθει από εκεί που δεν το περιμένεις. Δεν ζούμε σε γυάλινο πύργο.
- «Δεν θέλω να λαμβάνω στο σώμα χημικές ουσίες». Τότε δεν θα έπρεπε να τρώμε τίποτε, καθώς όλες οι τροφές περιέχουν βλαβερές ουσίες.
- «Τα εμβόλια δεν είναι αποτελεσματικά, ενώ η δράση τους είναι σχετικά σύντομη, μερικούς μήνες, οπότε θα αναγκαζόμαστε να εμβολιαζόμαστε ετησίως». Κανένα εμβόλιο δεν είναι πλήρως αποτελεσματικό, όπως λένε οι ειδικοί, αλλά τα τελευταία εμβόλια, βάσει πάλι των ειδικών, είναι τα πλέον ασφαλή και δεν υπάρχει κανένα άλλο μέσον αποτελεσματικότερης πρόληψης.
- «Το εμβόλιο περιέχει μικροτσίπ, που είναι το σφράγισμα του αντιχρίστου». Το αντιπαρέρχομαι ως άνευ ουσίας.
- «Στα εμβόλια χρησιμοποιήθηκαν κύτταρα από έμβρυα των εκτρώσεων». Όπως αναφέρεται και στο κείμενο τη Ιεράς Συνόδου, σε παλαιότερες δεκαετίες χρησιμοποιήθηκαν κυτταρικές σειρές που αναπαράγονται και χρησιμοποιούνται στην παραγωγή εμβολίων. Είναι όντως μέγα βιο-ηθικό πρόβλημα. Ποιος όμως με διαβεβαιώνει ότι και σε άλλα φάρμακα αλλά και καλλυντικά δεν χρησιμοποιούνται έμβρυα; Πόσα εκατομμύρια έμβρυα πετιούνται κατά τις εξωσωματικές γονιμοποιήσεις;
- «Ο γἐροντας είπε να μην κάνουμε εμβόλιο». Ο γεροντισμός είναι μια σύγχρονη πληγή της Εκκλησίας, που μπορεί να οδηγήσει σε πλάνες και ψυχοπαθολογικά σύνδρομα. Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας αποφάνθηκε ότι το ζήτημα του εμβολιασμού δεν είναι πνευματικό αλλά καθαρώς ιατρικό. Προσωπικά, υπακούω στην Εκκλησία, ακόμη και όταν κάποιες αποφάσεις ή νοοτροπίες δεν με βρίσκουν σύμφωνο. Αν αρχίσει καθένας “γέροντας” και κάθε “πιστός” να κάνει το δικό του, θα γεμίσουμε σχίσματα και παρασυναγωγές.
- «Δεν θα κολλήσω, διότι θα με προστατεύσει ο θεός. Και όσοι κόλλησαν και πέθαναν έγιναν μάρτυρες της εκκλησίας». Αυτό είναι αντιχριστιανικό, διότι “ουκ εκπειράσεις Κύριον τον θεόν σου”, ενώ προσευχόμαστε “ρύσαι ημάς από του πονηρού”. Και μάρτυρας είναι όποιος πεθαίνει για την πίστη του, όχι από απερισκεψία προσωπική.
- «Ο γενικός εμβολιασμός είναι πρόβα για το επόμενο βήμα, δηλ. το σφράγισμα». Ζούμε όντως στην εποχή της τεχνο-ψηφιακής επιτήρησης, όπως τη χαρακτήρισε σύγχρονος διανοητής. Υπάρχουν πληροφορίες για ενοποίηση όλων των κωδικών (ΑΔΤ, ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, TAXIS) για κάθε πολίτη σε έναν αριθμό, ο οποίος στη συνέχεια μπορεί να εμφυτευτεί σε καθέναν εν είδει σφραγίσματος. Προσωπικά, ανησυχώ για την επελαύνουσα «ψηφιακή δικτατορία», αλλά το εμβόλιο δεν έχει καμία σχέση με κανένα σφράγισμα.
- «Ο γενικός εμβολιασμός προωθεί τον έλεγχο όλων των κοινωνιών». Το υποστηρίζουν συνήθως άνθρωποι που δεν έχουν σχέση με την εκκλησία ή με κάποια θρησκευτική οργάνωση, αντιθέτως είναι οπαδοί αριστερίστικων, οικολογικών ή «προοδευτικών» ομάδων. Όποιος όμως αντιδρά στον έλεγχο των πολιτών ας πετάξει πρώτα το κινητό, το Διαδίκτυο, το ΦΒ, την τηλεόραση και τις τραπεζικές κάρτες. Είμαστε ήδη όλοι δεμένοι χειροπόδαρα!
Από τα ανωτέρω επιχειρήματα (πιθανόν να υπάρχουν και άλλα) κατανοώ τον φόβο για τυχόν επιπλοκές από τα εμβόλια και την τυχόν χρήση εμβρυακών ιστών. Παρά ταύτα, θεωρώ ότι η ανθρώπινη ζωή είναι ανώτερη από κάθε φόβο, πολλώ μάλλον όταν η πανδημία καλπάζει ακόμη, μετά από 20 μήνες. Το πρόβλημα με τους αρνητές είναι ότι έχουν ιδεολογικοποιήσει ένα απλό ιατρικό ζήτημα. Και η ιδεολογία δεν αλλάζει εύκολα. Χρειάζεται πολύ ταπείνωση να παραδεχτείς ότι έσφαλες. Ο ψηφοφόρος μπορεί να αλλάξει κόμμα λόγω συμφέροντος, αλλά η ιδεολογία του συμφέροντος δεν αλλάζει. Ούτε η ιδεολογία που στηρίζεται στο ασυνείδητο. Πώς ένας οπαδός του ΠΑΟΚ θα αλλάξει ομάδα και θα υποστηρίξει τον Άρη;
Εκτίμησή μου, λοιπόν, είναι ότι για τη στάση ορισμένων αρνητών υπάρχει κάποιος βαθύτερος λόγος, ψυχολογικός, που βασίζεται είτε στο ασυνείδητο είτε στο Υπερεγώ, και εκφράζεται ως καχυποψία και αντίδραση σε ό,τι επιβάλλεται θεσμικά άνωθεν, είτε από κάποιον άλλο έξωθεν. Είναι και η ναρκισσιστική παντογνωσία: όλοι γινόμαστε ειδικοί σε ιατρική, πυρόσβεση, θεολογία, στα πάντα. Σε κάθε περίπτωση βρίσκουμε και μια «αυθεντία», γιατρό, πυροσβέστη, γέροντα (εκτός επίσημης και θεσμικής άποψης), ο οποίος «επιβεβαιώνει» τις απόψεις μας.
Πέρα από τα επιχειρήματα υπάρχουν και δύσκολα νομικά, οικονομικά, ηθικά και κοινωνικά διλήμματα. Έτσι, ενώ η υποχρεωτικότητα σε ιατρικά ζητήματα είναι ανεπίτρεπτη, υπό τις παρούσες συνθήκες καθίσταται έννοια ρευστή. Για παράδειγμα, αν θέλει κανείς να αυτοκτονήσει, δεν έχουμε το καθήκον να τον αποτρέψουμε με τη βία; Αν κάποιος απειλεί εμάς και την οικογένειά μας, όπως οι ανεμβολίαστοι, δεν έχουμε υποχρέωση να προστατευθούμε; Τα οικονομικά διλήμματα είναι απτά στον καθένα. Θα ψώνιζε κανείς από κατάστημα με ανεμβολίαστους υπαλλήλους; Θα διακινδύνευε κάποιος επιχειρηματίας να έχει υπαλλήλους ανεμβολίαστους; Ποιος θα πληρώσει για την αναστολή λειτουργίας επιχειρήσεων αλλά και δημόσιων γραφείων λόγω μόλυνσης υπαλλήλων; Όσον αφορά τα κοινωνικά διλήμματα, ήδη επικρατεί διχασμός. Προσωπικά, αποφεύγω τον συγχρωτισμό με ανεμβολίαστους, ακόμη και φίλους και συγγενείς. Χειρότερα: μπορεί να χωρίσουν ζευγάρια, καθώς ο ένας έκανε το εμβόλιο και ό άλλος είναι αρνητής.
Αδυνατώ, λοιπόν, να κατανοήσω τη λογική των αρνητών, πέραν αυτών που έχουν λόγους ιατρικούς. Δεν κατακρίνω τους αρνητές. Αλλά θλίβομαι με την κατάσταση, τους συνεχείς θανάτους και την πληθώρα των νοσηλειών. Θα περίμενα, λοιπόν, από κάποιον αρνητή να καταθέσει λογικά τα επιχειρήματά του. Εγώ κρατώ τα λόγια του παπα-Χρήστου, του γνωστού παπα-ΠΑΟΚ: «Όχι μόνον έκανα το εμβόλιο, αλλά αν μου ζητούσαν, θα γινόμουν και πειραματόζωο»! Έτσι σκέφτονται οι αγιασμένες ψυχές και αυτοί είναι οι σύγχρονοι μάρτυρες, όσοι οικειοθελώς και συνειδητά προσφέρονται ως πειραματόζωα ή σκέφτονται το σύνολο.