giapraki.com

Αρχελαΐς – Κολωνία Καππαδοκίας (Σταύρου Π.Καπλάνογλου, Συγγραφέα – Ιστορικού ερευνητή)

Αλλά ονόματα Ακ Σαράυ, Νενοσσός, σήμερα Aksaray

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η πόλη του Ακσαράι έχει μακρά ιστορία και ήταν ένα σημαντικός ενδιάμεσος σταθμός στο Δρόμο του Μεταξιού, που διέσχιζε την Ανατολία για αιώνες. Είναι μια μεσαίου μεγέθους πόλη με τον ποταμό Melendiz, να τη διασχίζει και πολλά μνημεία που χρονολογούνται από την προ-οθωμανική εποχή, καθώς και μερικά εντυπωσιακά παραδείγματα κυβερνητικών κτιρίων που είναι συγκεντρωμένα γύρω από την κεντρική πλατεία.
Ο Μαροκινός περιηγητής Ibn Battuta . που επισκέφτηκε την περιοχή τον 14ο αιώνα, εντυπωσιάστηκε από το αστικό κέντρο και την περιγράφει ως «μια όμορφη πόλη, που περιβάλλεται από υδάτινους δρόμους και κήπους, με παροχή νερού μέχρι τα σπίτια των πόλη.

ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ
Βρίσκεται , 159 χλμ από την Καισάρεια , 73 χλμ από την Νεάπολη , 116 χλμ από την Νίγδη ,230 χλμ από την Άγκυρα , kai 148 χλμ από το Ικόνιο
Το μέσο υψόμετρο είναι 980 μέτρα , με το υψηλότερο σημείο να είναι το όρος Χασάν ( Hasan Dağı ) στα 3.253 μέτρα .

ΤΟ ΌΝΟΜΑ
Αναφέρθηκε για πρώτη φορά ως Šinaḫuttum-Šinuhtu στα αρχαία κείμενα των Χετταίων, και αργότερα Nenaşşa, (επίσης γράφεται ως Nenessa και Nenossós στα αρχαία ελληνικά κείμενα) και Kurşaura, η πόλη Garsaura ονομάστηκε Archelaïs (ελληνικά: Ἀρχελαΐς) από τον Καππαδοκία, τον τελευταίο του Καππαδοκία, Βασιλιάς. Στα ρωμαϊκά χρόνια, η πόλη ήταν γνωστή ως Colonia (Κολώνεια). Όταν το Aksaray έγινε μέρος της αυτοκρατορίας των Σελτζούκων, το όνομά του άλλαξε σε Taksará και Aksará, που είναι μια απόδοση του Garsáoura. ό

Το συναντάμε με αρκετά ονόματα με εσα στις πέρασμα των αιώνων όπως :
Sinaḫuttum-Šinuhtu , Νέμεσσα Τακσάρα ,Γκαρσάουρα , Κολωνία , Αρχελαίς , , Ακ Σαραυ που σχεδόν όλα έδωσαν κάποια στιγμή παραπλήσια ονόματα που είχαν σαν ρίζα τα προαναφερομρνα
–Sinaḫuttum-Šinuhtu
Αναφέρθηκε για πρώτη φορά ως Šinaḫuttum-Šinuhtu στα αρχαία κείμενα των Χεττιτών,
– Νέμεσσα
Παράγωγα ονόματα (Nenaşşa, Nenessa και Nenossós , Νenosos ) .
Η Θεά Νέμεσις ήταν ηΘεά της αγανάκτησης και της μεταμέλειας για κακές πράξεις και άδικης καλής τύχης .
Η ρίζα του ονόματος «νέμω», δήλωνε αρχικά τη δίκαιη διανομή, τη μοιρασιά που γίνεται βάσει νόμιμης εξουσίας. Με τον καιρό απέκτησε τη σημασία της ανάληψης δικαστικής δράσης εκ μέρους της εξουσίας, ώστε να απονεμηθεί δικαιοσύνη
Η πρώτη αναφορά του Ακσαράι ως πόλης χρονολογείται από την εποχή των Χετταίων. Τότε η πόλη ονομαζόταν Nenessa.
– Γκουρσάουρα
Οικισμός ήταν γνωστός ως Γκαρσάουρα και κατά την περίοδο των Χετταίων
Παράγωγα ονόματα ( Garsaúra – Gausara – Kurşura, )
Στα Τουρκικά αρχεία εμφανίζεται να υπάρχει το 17 μ.Χ. με το όνομα Garsaúra και την επεξήγηση [ Γκουρσάουρα το όνομα έχει ριζά στις γλώσσες της Ανατολίας ]
– Τακσάρα -Ταξάρα ( Taksará, Taxara )
Παρά φράση του πρώτου μέρους της λέξης Gausara = Gau +sara = Tak + -sara = Τακσάρα
– Αρχελαίς
Παράγωγα ονόματα ( Arkhelais, Arkhelaida, Archelaida, Archelais Garsaura, Archelais, Archaleis, )
Ονομάστηκε Kolônia Arxelais/Arxelaida προς τιμή του τελευταίου βασιλιά της Καππαδοκίας, Αρχελάου (36-14 π.Χ.).
Μια μικρή κωμόπολη βόρεια της Καισαρ5ειας φερει το ίδιο όνομα.
– Κολωνία .
Παράγωγα ονόματα ( Colonia, Colonia in Cappadocia, Kolônia Arkhelais, Koloneia, Koloneai, )
To 180 μ.Χ και το 334 μ.Χ . επί Ρωμαιων εμφανίζεται στα Τουρκικά αρχεία ως Kolonia Arxelaída [ στα Ελληνικά για ” Βασιλικος οικισμός του Αρχέλαου ‘’
– Ταξάρα – Ακσάρα
Παράγωγα ονόματα : Akráxari, Aksaray Έχει υποστηριχθεί ότι το όνομα της πόλης δεν σχετίζεται με την τουρκική λέξη «παλάτι», αλλά προέρχεται από το όνομα Yun Aksará

Ta Aksará που εμφανίζεται στα βυζαντινά αρχεία του 13ου αιώνα χρονολογείται μετά την τουρκική κατάκτηση .
Το 1207 και το 1220 εμφανίζεται ως Taksará και Aksará και το 1282 όπως και το 1286 μ,Χ: Aksara .
Το όνομα Ταξαρα (Aksará ) είναι το πρώτο γνωστό όνομα πιθανόν από την εποχή των Χετταίων και η Οθωμανοί το το επανέφεραν προσωρινά και το Ακσαρα να είναι προσαρμογή στην γλώσσα των Οθωμανων που έγινε Aksaray στις ημέρες μας
Υπάρχει και η άποψη ότι το σημερινό της όνομα Άκ-Σεράϊ, άσπρο παλάτι, θα τής δόθηκε από κανένα κτίριο, όπως συχνά συμβαίνει στην Τουρκία, όπου πόλεις και χωριά ονοματίζονται μ’ αυτό τον τρόπο
Πολλοί Έλληνες το ’Άκσεράϊ ως τελευταία τό έλεγαν Νάχσαρα, διατηρώντας έτσι την αρχαιότερη ονομασία του Γαρσάυϊρα. Ο Wittek , αναφέρει πώς το Garsaura,ύστερα από μετάθεση, έγινε Argsaura, κι έπειτα Agsara, όπως το αναφέρουν ανατολικές πηγές, ’Άξαρα, 8πως μας το δίνουν νομίσματα.
Ή σημερινή Νάχσαρα, αν βγάλομε το αρχικό ν πού μπορεί να είναι τής αιτιατικής — στην ’Άχσαρα — φαίνεται να διατηρεί καθαρότατα τ’ αρχαίο 8νομα τής συνοριακής αυτής Καππαδοκικής πόλης

ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΕΩΣ ΤΟ 1922
–1530 μ.Χ.
Σύμφωνα με τα οθωμανικά αρχεία του 1530, υπήρχαν 37 γειτονιές στο Ακσαράι, το οποίο ήταν ανεξάρτητο λιβάδι στο Νίγντε σαντζάκι της επαρχίας Καραμάν, και υπολογίζεται ότι ο πληθυσμός του οικισμού ήταν 5000-6000 κατοίκους εκείνη την εποχή.
–Η πρώτη επίσημη απογραφή
Η πρώτη επίσημη απογραφή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας πραγματοποιήθηκε για να προσδιοριστεί μόνο ο ανδρικός πληθυσμός και σύμφωνα με αυτή την απογραφή, στο κέντρο του Ακσαράι υπήρχαν 2.322 άνδρες.
– Μέσα του 19ου αιώνα μ.Χ.
Στα μέσα του 19ου αιώνα, ο οικισμός αναφέρεται ως συνοικία του σαντζακιού Niğde.– 1868-69 μ.Χ. Στην επετηρίδα 1868-69 καταγράφηκε ότι στον οικισμό υπήρχαν 1020 νοικοκυριά
– 1922 μ.Χ.
Υπάρχουν πληροφορίες ότι το 1922 Αρχελαίς είχε ελάχιστους “Ελληνες.τους υπολογίζουν για 300 ώς 400, κι αυτοί όχι ντόπιοι, αλλά μαζεμένοι από διάφορες πόλεις και χωριά τής Καππαδοκίας .Από τά Ελληνικά χωριά τής Καππαδοκίας το μόνο πού ήταν κοντά στο Άκ-σεράϊ, σε 2 ώρες απόσταση Ν.Α., είναι το Τ σ ε λ τ έ κ80 , μικρό χωριό με 70 ως 80 Ελληνικά σπίτια. 500 περίπου κάτοικους Βόρεια τοϋ Άκσεράϊ απλώνονταν κάμπος με πολλά τούρκικα χωριά πού υπάγονταν στο Άκσεράϊ και πού οι Άκσεραγιώτες τά ονόμαζαν χωριά του Έκετζίκ, από τ’ όνομα του ομώνυμου βουνού.

ΙΣΤΟΡΙΑ
Η ιστορία του Aksaray χρονολογείται από την αρχαιότητα.
Οι πρώτοι οικισμοί στην περιοχή του σύγχρονου Ακσαράι εμφανίστηκαν πριν από περίπου 10.000 χρόνια.
-Χετταίοι
Οικισμός, επίσης ήταν γνωστός ως Γκαρσάουρα κατά την περίοδο των Χετταίων ,
Η πρώτη αναφορά του Ακσαράι ως πόλης χρονολογείται από την εποχή των Χετταίων. Τότε η πόλη ονομαζόταν Nenessa.
–Βασίλειο Καππαδοκίας
Ξαναχτίστηκε από τον τελευταίο Καππαδόκη βασιλιά, Αρχέλαο. Η πόλη ονομάστηκε Αρχελαίς προς τιμή του βασιλιά του οποίου η πόλη ξαναχτίστηκε . Με το τέλος του Βασιλείου της Καππαδοκίας, ο οικισμός προσαρτήθηκε στη Ρωμαϊκή επικράτεια.
Η πόλη ήταν ανέκαθεν αρκετά πλούσια λόγω της θέσης της – από εδώ περνούσαν εμπορικοί δρόμοι. Την δε εποχή του βασιλείου έγινε ακόμη πλουσιοτερη .
–Αναφορά από τον γεωγράφο Μικρασιατη Στράβωνα
Το Άκσεράϊ, τ’ αρχαία Γαρσάυϊρα, είναι το δυτικό τερο πόλισμα τής Καππαδοκίας, στά σύνορα τής Καππαδοκίας καί τής Λυκαονίας, όπως το άνάφερε καί Στράβων πού έγραφε: «έστι δε καί έπί των όρων των Λυκαονικών τά Γαρσάυϊρα κωμόπολις»
-Βυζάντιο
Ο οικισμός, που περιήλθε στη βυζαντινή κυριαρχία μετά το χωρισμό της Ρώμης στα δύο,
– Χριστιανικοί χρόνοι
Στούς χριστιανικούς χρόνους τά Γαρσάυϊρα ονομάστηκαν Κ ο λ ώ ν ε ι α πού τή βρίσκομε άπύ τον 9ο αιώνα στις Τάξεις των Πατριαρχείων σάν επισκοπή τής Δευτέρας Καππαδοκίας.
–Άραβες
Ερήμωσε μετά τον 9ο αιώνα λόγω αραβικών επιδρομών.
– Σελτζούκοι
Πέρασε στην κυριαρχία των Σελτζούκων μαζί με τους γύρω οικισμούς μετά το 1078.
Ξαναχτίστηκε το 1171 από τον Σελτζούκο σουλτάνο Rükneddin Kılıçarslan II.
Ο οικισμός, ο οποίος δόθηκε στη διοίκηση του Kutalmışoğlu από τους Σελτζούκους, αργότερα εντάχθηκε στην επικράτεια του νεοσύστατου Κράτους των Σελτζούκων της Ανατολίας . Σουλτάνος Β’.
Η πόλη ξαναχτίστηκε από τον Kılıç Arslan το 1170 και ο οικισμός ονομάστηκε “Aksaray” λόγω του παλατιού που έχτισε.
Ο Σουλτάνος έμενε ως επί το πλείστον στην πόλη και στρατιωτικές εγκαταστάσεις κατασκευάστηκαν στην πόλη από τον Σουλτάνο,
Επί Σελτζούκων χτίστηκαν πολλά καραβανσεράι στην περιοχή Ακσαράι.Κατά τη βασιλεία του σουλτάνου Κιλιτσαρσλάν Β’ (12ος αιώνας), η πόλη έγινε η δεύτερη πρωτεύουσα
– Πριγκιπάτου Karamanoğulları – Καραμάνογλου
Με την αποδυνάμωση του Κράτους των Σελτζούκων της Ανατολίας, ο οικισμός περιήλθε στην κυριαρχία του Πριγκιπάτου Karamanoğulları . Για ένα διάστημα άλλαξε χέρια μεταξύ του Πριγκιπάτου της Ερέτνας και του Καραμανογιούλαρι.
– Οθωμανοί
Ο οικισμός, που περιήλθε στην οθωμανική κυριαρχία το 1399, εντάχθηκε ξανά στα εδάφη των Καραμανιδών μετά τη Μάχη της Άγκυρας το 1402 .
Μετά τον αγώνα Καραμάνογλου-Οθωμανών, πέρασε υπό Οθωμανική κυριαρχία το 1468. Ο οικισμός υπέστη μεγάλες ζημιές στην σύγκρουση Οθωμανών-Καραμάνογλου και με την τουρκοκρατία ,πολλοί κάτοικοι της πόλης μετανάστευσαν στην Κωνσταντινούπολη όπου εγκαταστάθηκαν σε ένα τμήμα της πόλης που ονομάστηκε επίσης Aksaray
Η σημερινή συνοικία Ακσαράι στην Κωνσταντινούπολη ιδρύθηκε με την εγκατάσταση αυτών των μαζών που υποβλήθηκαν σε υποχρεωτική εγκατάσταση
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ
Το Εθνικό Μουσείο Azmi, γνωστό και ως Azm-i Milli T.A.Ş. Το Flour Factory, είναι ένα ιστορικό πέτρινο κτίριο που χτίστηκε τη δεκαετία του 1930
Στο Μουσείο Αρχελαΐδος, το οποίο στεγάζει το πρώτο και μοναδικό τμήμα μούμιας στην νυν έκταση της Τουρκίας, εκτίθενται συνολικά 13μούμιες του 10ου – 12ου αιώνα μ.Χ., που ανακαλύφθηκαν σε ανασκαφές μέσα και γύρω από την Αρχελαΐδα. Οι μούμιες στο μουσείο μας βρέθηκαν ως αποτέλεσμα των ανασκαφών στις εκκλησίες στην κοιλάδα της Ιχλάρα / Ihlara. Μερικές από τις μούμιες ευρέθησαν στις εκκλησίες που χτίστηκαν πριν από περίπου χίλια χρόνια, όπως λ.χ. στην εκκλησία Çanlı.

–TΟ ΚΑΣΤΡΟ
Το κάστρο του Ακσαράι υπήρχε στη ρωμαϊκή και βυζαντινή εποχή.
το Κάστρο ήταν ένα τετράγωνο, πετρόχτιστο, γερά χτισμένο κάστρο σε μια μεγάλη έκταση, στην άκρη του ποταμού Μελέντιζ.
Χτίστηκε στη μέση της πόλης. Ο προμαχώνας και οι πύργοι του δεν ήταν πολύ ψηλοί. Με όλους τους προμαχώνες, τα δόντια και τα σώματά τους, τις τρύπες τους και τους υπολογισμένους πύργους τους έβλεπαν πάντα ο ένας τον άλλον. Κατά τη διάρκεια της πολιορκίας, οι ισχυροί πολεμιστές κάθε πύργου φύλαγαν τους πύργους με τουφέκια. Στο πλάι των φρουρίων υπήρχαν πέντε πύλες. Το Küçükkapı βλέπει δυτικά.
Το Demirkapı (Sídero Porta) ανοίγει προς την qibla. Το Keçikapısı (Gida Porta) ανοίγει επίσης προς την qibla.
Το Ereğlikapısı (Πόρτα Ηράκλειας) ανοίγει προς τα νότια και το Konyakapısı (Πόρτα Ικονίου) ανοίγει προς τα δυτικά.
Οι φύλακες αυτών των πυλών είναι οι εφοριακοί. Στο κάστρο χτίστηκε μια αποθήκη για την αποθήκευση σιταριού την εποχή των επαναστατών. Δεν έχει οπλοστάσιο.Το νότι εσωτερικό του κάστρου είναι τώρα εκεί που βρίσκεται η πλατεία Ακσαράι. Το τζαμί Kurşunlu είναι εκεί που ήταν το Ereğlikapısı. Η ύπαρξη του κάστρου χρονολογείται από τους πρώτους αιώνες αλλά ήταν επίσης πολύ εμφανής κατά τον Μεσαίωνα ο
– Γύρω από το Ακσαράι
Το Hasan Dağı είναι ένα ηφαίστειο 3.000 μέτρων μεταξύ Aksaray και Niğde, ορατό από την πόλη. Η (υποτιθέμενη) αρχαία ρωμαϊκή και βυζαντινή πόλη Nora, στο χωριό Helvadere, βρίσκεται στις πλαγιές του όρους Hasan, σε κοντινή απόσταση από το Aksaray.
Η περιοχή γύρω από την πόλη περιέχει επίσης αρκετούς «τους». Το Aşıklı Höyük είναι ένας ταφικός τύμβος ανατολικά της πόλης.
Το Acemhöyük είναι ένας οικισμός της πρώιμης εποχής του Χαλκού, βορειοδυτικά της πόλης.
Σε κοντινή απόσταση βρίσκονται τα ερείπια της Κόκκινης Εκκλησίας και της Υψηλής Εκκλησίας

ΥΠΟΓΕΙΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΕΛΑΙΔΑ/ΚΟΛΩΝΙΑ
Η διοικητική περιφέρεια του Το Ακσαράυ (Aksaray) έχει τις περισσότερες υπόγειες πόλεις στην περιοχή της Καππαδοκίας, έχει περισσότερες από είκοσι υπόγειες πόλεις, , σε ακτίνα μάλιστα έως τα 50 χιλιομέτρα από το κέντρο της πόλεως βρεθήκαν 7 υπόγειες πόλεις εκ των οποίων οι 2 βρίσκονται στο Σαρατλι που βρισκεται σε απόσταση 22 χλμ.

1.Υπόγεια πόλη Σαρατλι (Saratlı Kırkgöz )
Η υπόγεια πόλη που βρίσκεται στο Σαρατλι διαθέτει τουαλέτες, μπάνια, κελάρια και συνολικά 40 δωμάτια, διαθέτει σύστημα εξαερισμού, σε αντίθεση με τις αντίστοιχες στην Περιφέρεια της Καππαδοκίας. Υπολογίζεται ότι η υπόγεια πόλη έχει 7 ορόφους.
Η υπόγεια πόλη έχει με τις εσωτερικές συρόμενες πύλες ασφαλείας φτιαγμένες από μυλόπετρες λαξευμένες . Χρονολογείται από τη Ρωμαϊκή περίοδο.
Ενώ το νερό παρεχόταν από πηγάδια και στέρνες μέσα στη μυστική πόλη, το ψωμί παρασκευαζόταν συλλογικά μέσα και ο φωτισμός παρεχόταν από λάμπες που τροφοδοτούνταν από ελαιόλαδο ή λίπος ουράς. Το απαραίτητο οξυγόνο παρεχόταν και μέσω καμινάδων εξαερισμού
Στην είσοδο της υπόγειας πόλης Σαρατλί υπάρχει ένας χώρος που χρησιμοποιείται ως στάβλος με 14 φάτνες ζώων

2.Υπόγεια πόλη και εκκλησία του Αγίου Μερκούριου
Η υπόγεια πόλη και η εκκλησία του Αγίου Μερκούριου είναι η δεύτερη υπόγεια του Σαρατλί .
Έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως τη δεκαετία του 250 μ.Χ., όταν απαγορεύτηκε ο Χριστιανισμός, χρησιμοποιήθηκε κυρίως ως καταφύγιο κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Ο Άγιος Μερκούριος ήταν διοικητής που έζησε μεταξύ 225 – 250 μ.Χ. Γεννήθηκε στην περιοχή της Καππαδοκίας κατά τη διάρκεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και εξορίστηκε στην Καππαδοκία από τον βασιλιά αφού δήλωσε ότι ήταν χριστιανός. Το κεφάλι του κόπηκε στην περιοχή και το σώμα του στάλθηκε στην Αίγυπτο.
Στη συνέχεια, η είσοδος στους ορόφους γίνεται μέσω διαδρόμων και δωματίων. Όλα τα περάσματα συνδέονται με την εκκλησία. Ενώ οι εκκλησίες στις υπόγειες πόλεις είναι γενικά μικρές, η εκκλησία εδώ μοιάζει με καθεδρικό ναό. Στο εσωτερικό της εκκλησίας δημιουργήθηκε ξεχωριστή αίθουσα για τάφους παιδιών και ενηλίκων Στο εσωτερικό του ναού υπάρχουν επίσης διάφορα είδη σταυρών. Στο δωμάτιο δίπλα σε αυτό το μέρος, υπάρχουν ανάγλυφα που μοιάζουν με πάπιες ή κύκνους χαραγμένα σε πέτρα

3.Υπόγεια πόλη Γκαζιεμίρ (Gaziemir )
Στην υπόγεια πόλη μπαίνει κανείς από έναν πετρόκτιστο διάδρομο. Υπάρχει μια πλατεία στη μέση και δωμάτια ανοίγονται γύρω από την πλατεία. Στην υπόγεια πόλη, όπου υπάρχουν δύο εκκλησίες, ένα εργαστήριο οινοποίησης και πολλά βάζα κρασιού, αποθήκες τροφίμων, σόμπες, καταφύγια ζώων και χώροι διαβίωσης .

4.Υπόγεια πόλη Σουκουρόρε ( Çukuröre )
Η υπόγεια πόλη Çukurören είναι μια από τις μεγαλύτερες υπόγειες πόλεις στην περιοχή της Καππαδοκίας όσον αφορά την έκταση που καλύπτει. Η υπόγεια πόλη Çukurören, που βρίσκεται στην περιοχή που ονομάζεται “Επτά Πύλες”Έχει μια πολύπλοκη δομή που μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες των ανθρώπων που ζούσαν εκείνη την εποχή με τις εκκλησίες, τα οινοποιεία, τα καταφύγια ζώων, τα πηγάδια νερού, τους διαδρόμους, τις σήραγγες, τις κλειδωμένες πέτρες, τα οινοποιεία, τους αμπελώνες με λιναρόσπορους και τους χώρους διαβίωσης που αποτελούνται από εκατοντάδες διαμερίσματα.

5.Υπόγεια πόλη Γκουλπινάρ ( Gülpınar )
Έχει 25 δωμάτια η υπόγειας πόλη που ανακαλύφθηκε πρόσφατα στην πόλη Γκουλπιναρ (Gülpınar ).
6.Υπόγεια πόλη (Σίνγκλες ) Singles
Στην πόλη Bekarlar υπόγεια πόλη προς το παρόν ανεξερευνητη φραγμενοι μεμεγαλες μυλοπετρες.
7. Υπόγεια πόλη ( Έρντογκντου ) Erdoğdu
Η υπόγεια πόλη Έρντογκντου λέγεται ότι έχει 40 προς το παρόν Προσβάσιμα είναι μόνο τα 4 από αυτά γιατί τμήμα της υπόγειας στοάς κατέρρευσε.

ΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ ΙΧΛΑΡΑ
Το δραματικό φαράγγι Ιχλάρα ( Ihlara ), νοτιοανατολικά της πόλης,δημιουργήθηκε από τον ποταμό Melendiz και οι πλευρές του είναι γεμάτα με βυζαντινές εκκλησίες με νωπογραφίες που χρονολογούνται από τον πρώιμο Μεσαίωνα.
Εκτείνεται από το χωριό Selime στα βόρεια μέχρι τον δήμο Ihlara στα νότια και είναι ένας δημοφιλής προορισμός για τουριστικές ομάδες που επισκέπτονται την Καππαδοκία. Κοντά στην Ihlara, το Güzelyurt είναι μια όμορφη Καππαδοκική πόλη με λαξευμένες εκκλησίες και ακόμη και ένα λαξευμένο σε βράχο τζαμί, καθώς και πολλά πέτρινα σπίτια του 19ου αιώνα.
Για αυτή την περιοχή θα αναφερθούμε σε επόμενη δημοσίευση .

ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Η πόλη αναγνωρίζεται ως σημαντικό κέντρο των πρώτων ημερών του Χριστιανισμού.
Το Ακσαράι φιλοξενούσε εξέχοντες πρωτοπόρους του Χριστιανισμού, όπως ο Βασίλειος της Καισαρείας και ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός τον 4ο αιώνα.
Διασώζονται τα ερείπια δυο εκκλησιών
Σε κοντινή απόσταση βρίσκονται τα ερείπια της Κόκκινης Εκκλησίας ( Kızıl Kilise ) και της Υψηλής Εκκλησίας ( Yüksek Kilise). Νοτιοανατολικά της πόλης Ακσαράι.βρίσκεται η Εκκλησία της Αγίας Ανάληψης, γνωστή και ως «Υψηλή Εκκλησία» (Yüksek Kilise).
.Η Κολωνία είχε επισκοπή .που ανήκε στην Μητρόπολη Ικονίου
Από τους επισκόπους της, ο Ευφράσιος ήταν στην Α’ Σύνοδο της Νίκαιας το 325.
ΟΒόσπορος (ο οποίος αναφέρεται στην αλληλογραφία του Μεγάλου Βασιλείου και του Γρηγορίου του Ναζιανζηνού ) στην Α’ Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης το 381.
Ο Δανιήλ στη Σύνοδο της Εφέσου το 431.
Ο Αριστομάχος (ο οποίος υπέγραψε και την επιστολή των επισκόπων της ρωμαϊκής επαρχίας Καππαδοκίας Τερτίας , στην οποία ανήκε η Κολωνία, προς τον Βυζαντινό Αυτοκράτορα Λέοντα Α’ τον Θράκα για τη δολοφονία του Προτέριου Αλεξανδρείας το 458) στη Σύνοδο της Χαλκηδόνας το 451. ; Ο Αλέξανδρος σε σύνοδο στην Κωνσταντινούπολη που κάλεσε ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Μηνάς το 536.
και Κόνων στη Σύνοδο Τρουλάν του 692. μ.Χ.
.
ΠΡΟΣΩΠΑ
Αρχέλαος Σισίνες
Ο Αρχέλαος ήταν Καππαδόκης Έλληνας ευγενής .
Το πλήρες όνομά του ήταν Αρχέλαος Σισίνες . Ήταν ο πρωτότοκος γιος και ο συνονόματος του Ρωμαίου Κυβερνήτη και Αρχιερέα Αρχέλαου του κρατιδίου του ναού της πόλης Κομάνα, της Καππαδοκίας και της εταίρας Γλαφύρας .
. Ο παππούς του από την πλευρά του πατέρα του ισχυρίζονταν ότι καταγόταν από τον βασιλιά Μιθριδάτη ΣΤ’ του Πόντου . Μετά την ανάληψη του Καππαδοκικού θρόνου από τον Αρχέλαο, ο βασιλικός του τίτλος, γνωστός από τις σωζόμενες επιγραφές, ιδίως τη νομισματοκοπία, ήταν: Ἀρχέλαος Φιλόπατρις Κτίστης . Με την πρώτη του σύζυγο, ο Αρχέλαος είχε δύο παιδιά: μια κόρη που ονομαζόταν Γλαφύρα από την οποία απέκτησε και άλλους απογόνους και έναν γιο που ονομαζόταν Αρχέλαος της Κιλικίας .

ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Η οικονομία της επαρχίας Aksaray βασιζόταν στη γεωργία και την κτηνοτροφία, .
Καλλιεργούσαν κριθάρι, ζαχαρότευτλα, σύκα, καλαμπόκι, πατάτες, κρεμμύδια, φασόλια, λινάρι, κάνναβη, σταφύλια και μήλα κυρίαρχη η παραγωγή σιταριού.
Εκτός από τη γεωργία, η ταπητουργία και η υφαντουργία γινόταν επίσης ως μέρος της παραδοσιακής οικονομίας.
Κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής περιόδου, η πόλη ήταν ευημερούσα εν μέρει λόγω της γειτνίασις της με το Tuz Gölü ( Λίμνη Τουζ ), η οποία ήταν η κύρια πηγή αλατιού για την Μικρά Ασία
ΣΉΜΕΡΑ
Είναι η έδρα της επαρχίας Ακσαράι και της επαρχίας Ακσαράι . Ο πληθυσμός της είναι 247.147 (2021).

Exit mobile version