giapraki.com

Αλησμόνητες πατρίδες (21): Η ζωή του Μητροπολίτη Σερβίων & Κοζάνης Ιωακείμ από το Ορτάκιοϊ της Νικομήδειας (Μέρος Α’)

Σταύρου Π. Καπλάνογλου

Η ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΟΥ ΚΑΙ  ΟΙ ΣΠΟΥΔΕΣ ΤΟΥ

Ο Μητροπολίτης Ιωακείμ (Απόστολος Αποστολίδης), ήταν ανιψιός του Οικουμενικού Πατριάρχη Ιωακείμ του Γ’.
Γεννήθηκε στη Νικομήδεια (Ορτάκιοϊ) της Βιθυνίας (Μ. Ασία) το 1883.

Μια πόλη  με 7000 Ελληνες και 3000 Αρμένιους
Μια πόλη που  έπαψε να υπάρχει το 1920 αφού και δολοφονήθηκαν οι τελευταίοι Ελληνες που είχαν μείνει στο χωρίο από τους Τσέτες, έχοντας προηγηθεί η εξόντωση των Αρμενίων και επαλειμμένες εξορίες των κατοίκων τους
Σπούδασε στη θεολογική Σχολή της Χάλκης 1905, από την οποία αποφοίτησε με άριστα.
Εν συνεχεία σπούδασε Πολιτικές επιστήμες στο Παρίσι.
Μιλούσε Ελληνικά,Τουρκικά, Γαλλικά και Αρμένικα.

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑΡΧΙΑ

Χρημάτισε γραμματέας στο Πατριαρχείο
Μητροπολίτης Αθύρων και Μετρών  Αν. Θράκης το1914
Δεσπότης Σερβίων και Κοζάνης το 1923.
Δεσπότης Αυστραλίας το.1926. και επαναδιορισμός και πάλι
Δεσπότης Σερβίων και Κοζάνης  έως το 1945.

Η  ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ

Το 1914 πήγε στη Θράκη και αγωνίστηκε για την κατάπαυση των ανθελληνικών διωγμών που είχαν εξαπολύσει οι Νεότουρκοι εναντίον του ντόπιου πληθυσμού γεγονός που έγινε αιτία να καταδιωχθεί από τις τουρκικές αρχές. Αντελήφθη έγκαιρα τον κίνδυνο που διέτρεχε και διέφυγε  το 1922 πριν την Μικρασιατική καταστροφή στην Ελλάδα,  όμως τον καταδίκασαν ερήμην σε θάνατο.

Η ΘΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΚΟΖΑΝΗΣ

Όταν διορίστηκε στην Κοζάνη μετά την παρέλευση ολίγων ημερών έφυγε στην Αμερική να δει ένα αδερφό που είχε στην Αμερική και εμπορευόταν καπνά αλλά κάποιοι το συνδύασαν με το γεγονός ότι είχε δημιουργηθεί η Αρχιεπισκοπή Αμερικής και εποφθαλμιούσε την θέση.

Η επιστροφή στην Κοζάνη διέψευσε αυτό το σενάριο και αμέσως ανέλαβε πρωτοβουλία για την αντιμετώπιση του προβλήματος που είχε δημιουργηθεί με την παρουσία και στην περιοχή χιλιάδων ταλαιπωρημένων προσφύγων από την Μ. Ασία

Παραχωρεί το Μητροπολιτικό μέγαρο για την δημιουργία Νοσοκομείου και την περίθαλψη των  προσφύγων . Στην μητρόπολη κατέλυσαν ως τα τέλη του 1924 ασθενείς, αφού το κτίριο διαμορφώθηκε  και εξοπλίστηκε κατάλληλα. Με την μεταφορά της δική του κατοικίας και των υπηρεσιών της Μητρόπολης σε άλλο υποδεέστερο χώρο.

Όντας ο ίδιος Μικρασιάτης και μάλιστα περιοχή που υπέφερε τα πάνδεινα την περίοδο 1914-1922 ,άφησε αμέσως να φανεί  η εύνοιά του προς τους πρόσφυγες. Ακόμη έδειξε ότι διάκειται ευμενώς προς το κόμμα των Φιλελεύθερων μια τάση που έδειχνε και η πλειοψηφία των προσφύγων .αυτό φυσικά ενόχλησε κάποιους συντηρητικούς Κοζανίτες οι οποίοι είχαν μέχρι τότε μια μακρά παράδοση παρέμβασης στα κοινά και η παρουσία ενός δυναμικού Μητροπολίτη με ξεχωριστές κοινωνικές και φιλοσοφικές απόψεις τους δημιουργούσε πρόβλημα.

Πριν από τον πόλεμο είχε συγκρουστεί και με την Ιερά Σύνοδο τοστ για την μετάβαση του στην Αμερική άνευ αδείας, όσο και τις απόψεις που εξέφραζε με την σύμπλευση του με την προοδευτική διανόηση της εποχής, στηρίζοντας το 1929 την ευρεία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που επιχειρήθηκε .

Ο  Ιωακείμ παρενέβη κι αυτός στο διάλογο που έγινε γράφοντας ένα άρθρο στο  περιοδικό της ΟΛΜΕ, εκφράζοντας την δική του  άποψη για τη διδαχή των θρησκευτικών στα σχολεία. Δέχτηκε δε  επίθεση από τους εχθρούς της μεταρρύθμισης όπως θρησκευτικά σωματεία μεταξύ των οποίων και η ισχυρή  ΖΩΗ τοτε, πανεπιστημιακούς καθηγητές, εφημερίδες των Αθηνών,κ.α. οι οποίοι τον χαρακτήριζαν κουμουνιστή και ”υπογάιδαρο”

Ο θαρραλέος και δυναμικός όμως  Ιωακείμ άνθρωπος με κατασταλαγμένες απόψεις δεν καταλαβαίνει και πολλά χαρακτηρίζοντας τους αντιπάλους του «θεολόγους του γλυκού νερού».

ΔΙΟΡΙΖΕΤΑΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ

Το καλοκαίρι του 1926 ο στρατηγός Πάγκαλος κήρυξε δικτατορία και η ανάληψη της εξουσίας από στρατιωτικούς δημιούργησε εντάσεις ανάμεσά στο Πατριαρχείο και  της νέας κυβέρνησής,το οποίο αποφασίζει την μετάθεση του Ιωακείμ στην Αυστραλία.

Το γεγονός ενόχλησε τον Μητροπολίτη Κοζάνης και κατέβηκε στην Αθήνα γι επαφές με στρατιωτικούς με σκοπό να ακύρωσή το διορισμό και το ταξίδι παράλληλα ξεσηκώθηκαν οι πρόσφυγες ,κοινοτικά συμβούλια της περιφέρειας και η παράταξη των φιλελευθέρων ,επήλθε μια επαφή από την κυβέρνηση του Πάγκαλου και ο διορισμός αυτός ακυρώθηκε και ο Ιωακείμ επέστρεψε στην Κοζάνη

Η ΕΞΟΡΙΑ ΣΤΟ ΑΓ.ΟΡΟΣ

Την 1-8-1936, 3 ημέρες πριν από την κήρυξης της δικτατορίας του Μεταξά έστειλε οξύτατη ανοικτή επιστολή στο βασιλιά και την κυβέρνηση, εξ ονόματος του λαού της Δυτ. Μακεδονίας για παραμέληση της περιοχής  θίγοντας βασικά προβλήματα της περιοχής, όπως την ανεργία, περίθαλψη και την εκπαίδευση.

Αυτό θα τον κοστίσει την εξορία  από τον Μεταξά στο Άγιο Όρος  τον Αύγουστο του 1936.

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ

Μετά το θάνατο του Ιωάννη Μεταξά στις 29 Ιανουαρίου 1941 τα πρωθυπουργικά καθήκοντα τα αναλαμβάνει ο μεγαλοτραπεζίτης ο Αλέξανδρος Κοροζής ο οποίος αίρει την ποινή της εξορίας του Μητροπολίτη ο οποίος ξανά επανέρχεται στην Μητροπολιτική του έδρα.

Η ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ  ΤΗΣ ΠΑΤΡΩΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ

Όταν οι Γερμανοί εισέβαλαν στην Ελλάδα ο Ιωακείμ δεν έφυγε προς το νότο, έμεινε στην ενορία του ,με την έλευση τους  αντέδρασε αμέσως μη κρύβοντας τα αισθήματα  απέναντι τους …..

Η  συνέχεια..στο Β’ μέρος

Ο Μητροπολίτης  Σερβιων & Κοζάνης Ιωακείμ από το Ορτάκιοϊ της Νικομήδειας (Μέρος Β’) – Σταύρου Π. Καπλάνογλου

Αλησμόνητες Πατρίδες (21): Iωακείμ (Απόστολος Αποστολίδης) από το Ορτάκιοϊ Νικομήδειας (1883-1962 )

Exit mobile version